Application of Information Technologies and the Internet in Modern Business

Aleksandar Rajković | Ana Stevanović | Slavka Mitrović
Submission received: 22 January 2022 / Accepted: 25 March 2022

Abstract

The constant pursuit of business improvement and the provision of the highest quality service to consumers requires the monitoring and introduction of modern market communications into the business process. Ensuring quality and more precise communications a big is advantage and basis he succeeded of business. These modern systems are primarily in the function of consumers or to the user service, then communication becomes basic agent For providing information, influence on the growth profit and provides se succeeded business position. Timely and organized channels communication se provides realization placed goals company.

Article

Uvod

Uspešno ostvarivanje poslovnih ciljeva preduzeća uslovljeno uspešnom komunikacijom kao glavnim pokretačem promena u poslovnom okruženju. Koordiniran i objedinjen sistem komunikacije je pokretač uspeha preduzeća, koji pozitivno utiče na zaposlene i obezbeđuje uspešnu tržišnu poziciju. Ovako uspostavljen sistem komunikacije doprinosi uspešnom informisanju zaposlenih, njihovoj motivaciji za rad i poslovne rezultate u dinamičnom poslovnom okruženju (Asnakew, 2020). Opstanak preduzeća uprkos promenama i trendovima koji se svakodnevno dešavaju postiže se analizom tržišta, planiranjem aktivnosti, i definisanjem adekvatne strategije uz adekvatan menadžment.

Sve brži razvoj savremenih informaciono-komunikacionih sistema, brži pristup informacijama, neminovno širenje kao posledica globalizacije uz sve prednosti takvog poslovanja, dovode do neizvesnosti i rizika, što uslovljava potrebu neprestanog praćenja promena (Hennekam & Bennett, 2017). Problemi sa kojima se suočavaju preduzeća u zemljama u razvoju u oblasti informaciono-komunikacionih tehnologija odnosi se na primenu znanja, razmenu iskustva i stalnom unapređenju postojećih znanja. Takođe, kao prepreka uspešnom razvoju i primeni komunikacionih tehnologija doprinosi i nedovoljna sposobnost merenja i procene stanja i rezultata koji se očekuju uvođenjem novih komunikacionih strategija kao i nedovoljno poznavanje javnosti kao težišta svih komunikacijskih strategija.

Savremeno društvo karakteriše prisutnost masovnih medija, jer se način komunikacije u značajnoj meri promenio gde je masovno porasla uloga digitalnih medija. Nedostatak većine zemalja u razvoju u ovoj oblasti je umanjenje značaja adekvatne strategije komuniciranja, neprepoznavanje elemenata poslovne komunikacije, neselektivno korišćenje društvenih mreža, nepreciznost u selekciji i plasmanu informacija (Ilić & Tasić, 2021). Ovaj problem je izražen na primeru korišćenja društvenih mreža radi oglašavanja, bez prvobitne analize ciljne grupe kojoj se plasira neki sadžaj i uočavanje ko čini masu koja ih prati.

Kontinuirano obrazovanje, praćenje promena u oblasti informaciono – komunikacionih tehnologija kao i sopstveno angažovanje doprinose unapređenju postojećeg stanja i poboljšanju rezultata (Finkel, et al., 2017).

Metodologija istraživanja

U toku istraživanja biće korišćen veliki broj različitih naučnih metode. U toku istraživanja, akcenat će biti stavljen na primenu metoda i tehnika koje se u naučnim istraživanjima najčešće koriste za prikupljanje, obradu, analizu i sintezu podataka u oblasti ekonomije. Kombinacijom različitih metodoloških postupaka težiće se ostvarivanju stalnog proveravanja naučne zasnovanosti istraživanja i u njemu postavljenih hipotetičkih stavova.

Opšti naučni metodi će biti korišćen uz uvažavanje posebnih metoda karakterističnih za istraživanje pojava u poslovnim organizacijama. Predmet istraživanja biće istraživan na osnovu zvaničnih podataka iz adekvatnih izvora, stručnih studija, izvornih dokumenata kao i informacije iz naučnih disciplina koje sa različitih aspekata proučavaju svaremene uslove poslovanja.

Posebna pažnja biće posvećena primeni metoda operacionih istraživanja u cilju sagledavanja izbora adekvatnog oblika informacionog sistema koji će se koristiti u poslovnom procesu.

Informacione tehnologije u poslovnim organizacijama

Cilj svakog tržišno orijentisanog preduzeća je efikasno i efektivno poslovanje, uz odgovarajući nivo osnovnih ekonomskih pokazatelja, a radi sticanja profita. Promenljivo i nestabilno poslovno okruženje uslovljava neophodnost pronalaženja načina da se postignu ovi ciljevi. Jedan od načina je i primena savremenih informaciono-komunikacionih tehnologija u svih oblastima poslovanja (Priya et al., 2018). Obavljanje delatnosti preduzeća zasniva se na principima tržišnog delovanja, uvažavajući specifičnosti svake oblasti. Da bi se ostvarili željeni rezultati i pružila kvalitetna usluga neophodna je adekvatna organizacija poslovanja.

U realizaciji poslovnog procesa prisutan je veliki broj informacija koje, je neophodno obraditi i usmeriti na izvršioce. Adekvatan informacioni sistem kreiran ua potrebe poslovanja treba da pruži pomoć u oblasti: planiranja i odlučivanja, upravljanje i kontrola poslovanja, nadzora nad finansijskim poslovanjem i menadžmenta ljudshih resursa. Ovakav sistem takođe pomaže menadžmentu preduzeća u sagledavanju kapaciteta sa kojim se raspolaže, kao i praćenje i pregled pruženih usluga (Damnjanović i dr., 2020). Napredne tehnologije obezbeđuju preduzeću rezultate analize potrošača i njihovih navika, kao i osnovnih podataka. Na ovaj način prate se potrebe i želje potrošača što obezbeđuje pravovremeno formiranje adekvatne ponude. Posebno izražen vid primene informaciono-komunikacionih tehnologija jesu web prezentacije, kao najlakši naničin da se dođe do krajnjih korisnika.

U savremenim uslovima poslovanja obavezna je primena informacionih sistema (Pinter Feješ i dr., 2021). Menadžment svakog preduzeća vrrši izbor vrste informacionih tehnologija u skladu sa ciljevima poslovanja, vodeći računa o poslovnim mogućnostima, veličini preduzeća i konkurentnsti preduzeća (Tešić i dr., 2021).

Implementacija savremenih infromacionih tehnologija značajno pomaže i pojednostavljuje proces realizacije zadataka, jer su podaci grupisani, olakšano je praćenje poslovanja kao analiza postignutih rezultata. Ovako primenjen sistem olakšava i donošenje poslovnih odluka. Istraživanja sprovedena u različitim oblastima nesumnjivo potvrđuju ove činjenice, jer se čak 60% preduzeća izjasnilo afirmativno u smilsu uspešnosti primene informacionih tehnologija, oko 30% se slaže delimično, dok samo 10% smatra da ne treba koristiti savremen informaciono-komunikacione tehnologije(Vickery et al., 2019). Veoma važna funkcija informacionih sistema u poslovanju preduzeća jeste mogućnost analize finansijskog poslovanja i u skladu sa tim pravovremeno preduzimanje korektivnih akcija. Na ovaj način se dobijaju važni podaci za tekuće poslovanje a na osnovu kojih se kreira plan poslovanja i finansijska sredstva za naredni poslovni period (Mihajlović i dr., 2018).

Transformacije u poslovanju preduzeća

Jedan od važnih oblika informacionih sistema koji se koristi u poslovnim organizacijama je globalni distribucioni sistem. Preduzeća koja su specijalizovana za pružanje određenih vrsta usluga kao što su prevoz, osiguravajuća društva i dr. Koristeći ovaj sistem svoje usluge pružaju potrošačima radi zadovoljenja njihovih potreba.

Globalni distribucioni sistem je posebno prisutan u oblasti pružanja usluga. Poseban značaj ovg sistema je u aviosaobraćaju, oblasti hotelijerstva i osiguranja. Preduzeća u ovim oblastima koristeći ovakav sistem mnogo efikasnije pružaju usluge potrošačima uz značajno niže troškove (Tešić, 2018).

Preduzeća su motivisana da koriste globalni distribucioni sistem, zbog činjenice da se na ovaj način obezbeđuje značajna ponuda. Ovim sistemom upravlja preduzeće, a potrošačima je putem aplikacija obezbeđen pristup radi korišćenja usluge (Bujor & Avasilcai, 2014). Ovakav način poslovanja, uz korišćenje savremenih tehnologija obezbeđuje smanjnje troškova poslovanja i automatizaciju čitavog procesa pružanja usluga. Značajni benefiti se obezbeđuju i u pogledu povećanja produktivnosti rada zaposlenih koji koriste ovaj sistem.

Međutim, u savremenom poslovnom okruženju, svakodnevni tehnološki napredak dovodi do prevazilaženja nekih sistema, jer vremenom njihovo korišćenje uslovljava rast troškova (Hanafizadeh, et al., 2014). Sve veći uticaj Interneta i drugih web sadržaja dovodi do promene u načinu obavljanja poslovnih aktivnosti većine subjekata. Mogućnost realizacije većine usluga elektronskim putem dovodi do promene uloge poslovnih subjekata. Usled ovakvih promena preduzeća pokazuju tendenciju da sve manje ulažu u globalne distribucione sisteme i da uspostavljaju direktan kontakt sa potrošačima zbog drastičnog povećanja troškova.

U ovakvim tržišnim uslovima, poslovne organizacije se okreću alternativnim načinima distribucije kako bi povećali ekonomičnost (Koprivica, 2021). Na taj način načini poslovne organizacije koriste druge elemente margeting miksa, kojima uspostavljaju kontakt sa potrošačima (Taghi & Monjezi, 2017). To omogućava značajni stepen fleksibilnosti i olakšava pristup podacima koji su neophodni potrošaćima za donošenje odluke o kupovini.

Većina savremenih kompanija izbegava korišćenje globalnih distribucionih sistema zbog povećanja troškova distribucije, jer pojavom novih elektronskih posrednika izbegavaju se troškovi korišćenja globalnih distribucionih sistema što dovodi do smanjenja provizija koje su preduzeća plaćala (Jestrović & Jovanović, 2022).

Pojava Interneta omogućila je poslovnim subjektima da uklone barijere i stvore nove poslovne poduhvate, jer je to alat u direktnoj distribuciji proizvoda i usluga. Na ovaj način potrošači štede vreme, novac i imaju mogućnost da donesu pravovremene i promišljene odluke. Uticaj korišćenja interneta u distribuciji evidentan je u poslovanju što je doprinelo redefinicianju klasičnih sistema distribucije informacija.

Savremene informacione tehnologije omogućavaju krajnjim potrošačima da bud pravovremeno informisani, što obezbeđuje direktnu vezu sa prodavcem usluga i mnogo lakšoj kupovini proizvoda ili usluge (Stanković & Milenković, 2018). Na osnovu informacija dobijenih savremenim elektronskim sistemima ostvaruje se direktno kontrolisanje kretanja ponude i tražnje u nekoj tržišnoj niši. Na ovaj način se zadovoljavaju potrebe i navike potrošača, što u značajnoj meri utiče na poboljšanje tržišne pozicije.

Izbor adekvatnog oblika informacionog sistema za potrebe poslovnog procesa

Primenom postupka AHP metode može se realizovati izbor odgovarajućeg oblika informacionog sistema koji će se koristiti za potrebe realizacije poslovnih procesa. Analizirani informacioni sistemi trebaju da doprinesu ispunjavnju zahteva korisnika i da budu dostupni svim korisnicima kada je to neophodno, kao i da se ostvaruju integracije između podsistema informacionog sistema i integracije informacionog i poslovnog sistema. Kriterijumi od kojih se polazi u istraživanju su prikazani u Tabeli 1.

Tabela 1: Kriterijumi za izbor optimalnog informacionog sistema (obračun autora)

Primenom Delfi metode izvršeno je vrednovanje kriterijuma i određene su njihove relativne težine:

K1 – troškovi (0,30), K usklađenost(0,20),

K3  jedinstvenost i pristupačnost (0,20) i K4 - sigurnost (0,30).

Na ovaj način je dobijena matrica odlučivanja u tabeli 2:

Tabela 2: Matrica odlučivanja

Sada je izvršena kvantifikacija navedene matrice primenom Saaty-jeve skale (Liébana-Cabanillas, et al., 2017) čime je dobijena matrica prikazana u tabeli 3:

Tabela 3: Kvantifikovana matrica

Sledeći bitan korak je određivanje relativnih težina kriterijuma, odnosno značajnosti kriterijuma (Radojičić i dr., 2013). Satijeva skala je delimično linearna, u delu celih brojeva od 1 do 9(Suhartanto et al., 2020). Pošto je skala relaciona, poređenje bilo koja dva elementa proizvodi dva broja u matrici.

Tabela 4: Procena relativnih težina kriterijuma (obračun autora)

Tabela 5: Računanje sopstvenog vektora odgovarajućih sopstvenih vrednosti

Ovi rezultati dobijeni procenom relativnih težina kriterijuma treba da posluže poređenju alternativa koje se uzimaju u razmatranje, odnosno tri vrste informacionih sistema.

Tabela 6: Računanje sopstvenog vektora odgovarajućih sopstvenih vrednosti (troškovi)

Tabela 7: Računanje sopstvenog vektora odgovarajućih sopstvenih vrednosti (usklađenost)

Tabela 8: Računanje sopstvenog vektora odgovarajućih sopstvenih vrednosti (Jedinstvenost i pristupačnost)

Tabela 9: Računanje sopstvenog vektora odgovarajućih sopstvenih vrednosti (sigurnost)

Realizacijom poređenja težina u parovima za svaku alternativu dobijene su vrednosti svakog pojedinačnog sopstvenog vektora(Sudharsan & Ezhilmaran, 2016). Na taj način su dobijene težine svake alternative važne za određivanje rešenja problema.

Tabela 10: Izbor optimalnog oblika informacionog sistema

Iz tabele 10 može se zaključiti da nakon sprovođenja postupka AHP metode, u istraživanju, redosled alternativa bi bio sledeći: "Kategorija 1" (13%), "Kategorija 2" (42%), "Kategorija 3" (45%), iz čega se vidi da u odnosu na zadate kriterijume "Kategorija 3" imaju najveću vrednost.

Zaključak

Poslovanje preduzeća u savremenim tržišnim uslovima je složen proces koji podrazumeva primenu savremenih informacionih tehnologija u svakodnevnom obavljanju poslovnih procesa. Primenom ovih tehnologija povećava se produktivnost i ekonomičnost poslovanja, podiže svest o važnosti kontrola poslovanja i unapređuje čitav poslovni ambijent.

Savremeno poslovanje preduzeća je nemoguće bez primene informacionih sistema zbog prednosti koje se uočavaju u brzini dobijanja neophodnih informacija, uštedama prilikom realizacije poslovnog procesa i mogućnosti kreiranja mnogobrojnih izveštaja za sve nivoe menadžmenta.

Tržišni uslovi poslovanja i upotreba web tehnologija dovode do smanjenja značaja postojećih globalnih distribudionih sistema usled samnjnjea troškova i brzine realizacije tražene aktivnosti. Preduzeća transformišući postojeće načine poslovanja i uvažavajući prednosti savremenih informacionih tehnologija stiču značajno bolju tržišnu poziciju.

References

1.Asnakew, Z.S. (2020). Customers' continuance intention to use mobile banking: Development and testing of an integrated model. Review of Socionetwork Strategies, 14(1), 123-146
2.Bujor, A., Avasilcai, S. (2014). Creative entrepreneurship in Europe: A framework of analysis. Annals of the Oradea University, Fascicle of Management and Technological Engineering, 23(13), 151-156
3.Damnjanović, R., Bešlin-Feruh, M., & Rajković, A. (2020). Marketing održivog razvoja i ekološki menadžment. Održivi razvoj, 2(2), 31-40. https://doi.org/10.5937/OdrRaz2002031D
4.Finkel, R., Jones, D., Sang, K., Stoyanova, R.D. (2017). Diversifying the creative: Creative work, creative industries, creative identities. Organization, 24(3), 281-288
5.Hanafizadeh, P., Behboudi, M., Abedini, K.A., Jalilvand, S.T.M. (2014). Mobile-banking adoption by Iranian bank clients. Telematics and Informatics, 31(1), 62-78
6.Hennekam, S., Bennett, D. (2017). Creative industries work across multiple contexts: Common themes and challenges. Personnel Review, 46(1), 68-85
7.Ilić, B., & Tasić, S. (2021). Kvantitativna analiza uloge proizvodnje u stvaranju vrednosti. Održivi razvoj, 3(1), 17-33. https://doi.org/10.5937/OdrRaz2101017I
8.Jestrović, V., & Jovanović, V. (2022). Uloga korporativnog rukovođenja u održivom razvoju. Održivi razvoj, 4(1), 43-53. https://doi.org/10.5937/OdrRaz2201043J
9.Koprivica A., (2021). Pravosudni sistem u tranzicionim ekonomijama, Revija prava – javnog sektora, 1(2), 7-28.
10.Liébana-Cabanillas, F., Marinković, V., Kalinić, Z. (2017). A SEM-neural network approach for predicting antecedents of m-commerce acceptance. International Journal of Information Management, 37(2), 14-24
11.Mihajlović, M., Stanojević, P. & Tešić, A. (2018). Menadžement znanja kao faktor povećanja efikasnosti organizacije. Akcionarstvo, 24(1), 5-14
12.Pinter Feješ, E., Šegrt, S. & Radibratović, A. (2021). Management aspect of sports organization planning. Menadžment u sportu, 12(1),14-25
13.Priya, R., Gandhi, A.V., Shaikh, A. (2018). Mobile banking adoption in an emerging economy: An empirical analysis of young Indian consumers. Benchmarking: An International Journal, 25(2), 743-762
14.Radojičić, M., Zizović, M., Nešić, Z., Vesić-Vasović, J. (2013). Modified approach to PROMETHEE for multi-criteria decision-making. Maejo International Journal of Science and Technology, 7(3), 408-421
15.Stanković, M. & Milenković. N. (2018). Obučavanje i usavršavanje zaposlenih putem elektronskog učenja. Akcionarstvo, 24(1), 15-30
16.Sudharsan, S., Ezhilmaran, D. (2016). Weighted arithmetic average operator based on interval-valued intuitionistic fuzzy values and theirapplication to multi criteria decision making for investment. Journal of Information and Optimization Sciences, 37(2), 247-260
17.Suhartanto, D., Dean, D., Ismail, T.A.T., Sundari, R. (2020). Mobile banking adoption in Islamic banks: Integrating TAM model and religiosity- intention model. Journal of Islamic Marketing, 11(6), 1405-1418
18.Taghi, T.M., Monjezi, M. (2017). Introduction to cultural entrepreneurship: Cultural entrepreneurship in developing countries. International Review of Management and Marketing, 7(4), 67-73
19.Tešić, A. (2018). Primena Microsoft Power BI programa. Menadžment u sportu, 9(1), 16-26.
20.Tešić, R., Mihajlović, M. & Ilić, Đ. (2021). Strategija diverzifikacije kao nužnost opstanka, rasta i razvoja proizvodnih preduzeća. Akcionarstvo, 27(1), 27-40
21.Vickery, J., Lavanga, M., Loots, E. (2019). Creative economy, cultural economics and entrepreneurship - questions for a masters' program in its adolescence. Arts and Humanities in Higher Education, 18(2-3), 269-278

PDF Version

Authors

Aleksandar Rajković

Ana Stevanović

Slavka Mitrović

Keywords

enterprise business information technologies

🛡️ Licence and usage rights

This work is published under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).


Authors retain copyright over their work.


Use, distribution, and adaptation of the work, including commercial use, is permitted with clear attribution to the original author and source.

Interested in Similar Research?

Browse All Articles and Journals