Analysis of the Efficiency of Work of Communal Police When Providing Assistance: Case Report of the City of Zajecar

Aleksandar Manić | Darjan Karabašević | Srđan Novaković
Submission received: 8 February 2022 / Accepted: 5 May 2022

Abstract

The task of the communal police is primarily reflected in the provision of assistance and services that have their own specifics. When it comes to the communal police in the Republic of Serbia, in that case the duties are reflected in the performance of supervision and control in accordance with the legal authorizations of the city regulations. Accordingly, the communal police, by performing tasks within their jurisdiction, ensures the performance of tasks within the jurisdiction of the City of Zajecar, in the areas of communal activities, environmental protection, people and goods, protection and maintenance of order in the use of land, space, local roads, streets and other public facilities, as well as the unhindered performance of certain tasks within the jurisdiction of the city, and so forth. Having in mind the specifics of the communal police, the aim of the research is to show the efficiency of the work of the Communal Police when providing assistance (2014-2019) through a systematic approach to the processing of data from archival materials, on the example of the service provided to the city authorities, which refers to providing assistance to PC Parking Service Zajecar.

Article

Uvod

Komunalna policija pruža pomoć i usluge (asistencije) koje sa svojim specifičnostima (Janjuš et al., 2017; Stojanović & Kostić, 2013). Jedna od njih se ogleda kroz pružaje usluge građanima i drugim subjektima i one podstiču odgovornost (prema sebi i drugima, prema radnim obavezama, društvu u celini, itd.), edukuju građane o njihovim dužnostima i pravima u cilju održivog razvoja društva, kako na lokalnom tako i na globalnom nivou (Crepelle et al., 2022; Manić et al., 2017; Pilipović, 2011).

Osnovna delatnost Odeljenja komunalne policije je pružanje usluga koje su u osnovi nematerijalne. Time se Komunalnoj policiji daje posebno mesto na poslovnoj lestvici samostalnih organizacionih jedinica u okviru Gradske uprave (Kekić & Milenković, 2016; Soltes et al., 2021).

Komunalna policija, kao samostalna organizaciona jedinica u sastavu Gradske uprave (Benito et al., 2021; Allen, 2021; Harmon & Harman-Heath, 2022), osnovana je sa ciljem da se obezbedi puno i nesmetano izvršavanje odluka i drugih pravnih akta iz nadležnosti grada (Sitsma & Laming, 2019; Donnelly, 2013; Julseth et al., 2011). Pored osnovne namene, ima još tri važne uloge koje se odnose na pružanje pomoći gradskim vlastima: preduzimanje hitnih mera i učešće u obavljanju spasilačke funkcije i nesmetano obavljanje određenih poslova iz nadležnosti grada (Kešetović & Milosavljević, 2016; Milisavljević, 2010) i delimična kontrola javne bezbednosti.

Ovaj rad, predstavlja drugačiji pristup i analizu efikasnosti rada (Živković et al., 2014) pri pružanju pomoći (asistencije) komunalne policije u jednom od gradova Republike Srbije. Razlika između ovog istraživačkog rada i prethodnih radova je u pristupu analizi pružene usluge i drugačijoj podeli na osnovu njenih karakteristika, pre svega na primenjene preventivne i represivne mere, koje u osnovi mogu biti materijalne i nematerijalne.

Rezultati prikazani u radu odnose se na organizacionu jedinicu Komunalne policije grada Zaječara, jednog od 23 grada u Republici Srbiji koji u svojim organizacionim jedinicama imaju Komunalnu policiju. Podaci dobijeni ovim istraživanjem biće korišćeni samo u svrhu izrade naučnoistraživačkih radova, predstavljanja i promocije rada Komunalne policije, kao i za unapređenje rada ovog odeljenja.

Zbog specifičnosti podataka i integriteta organizacione jedinice Komunalne policije čiji se postignuti rezultati obrađuju u ovom tekstu, istraživanje je započeto nakon pribavljene saglasnosti (odobrenja) načelnika Gradske Uprave Zaječara, gospodina Slobodana Videnovića (Saglasnost načelnika Gradske Uprave grada Zaječara, gospodina Slobodana Videnovića, dobijena je na pismeni zahtev autora ovog teksta Aleksandra Manića; njome se daje saglasnost na istraživačku delatnost navedenog autora, dok se tekst i podaci iz Arhive grada Zaječara mogu koristiti samo u naučne i obrazovne svrhe, u cilju unapređenja rada Komunalne policije i drugih službi grada Zaječara).

Pristup obradi dobijenih rezultata istraživanja, sam po sebi, određuje dva vida efikasnosti rada Komunalne policije: efikasnost koja je materijalna i efikasnost koja je nematerijalna.

Konačna, odnosno ukupna efikasnost rada Komunalne policije (Kostić & Milojević, 1996) dobija se sinergijom materijalne i nematerijalne efikasnosti, koje predstavljaju sveobuhvatan rad Komunalne policije, a to može biti:

Vidljiva efikasnost rada, koja predstavlja represivno postupanje Komunalne policije, koje za učinjeni prekršaj ili krivično delo imaju svoju brojčanu i materijalnu vrednost (određenu visinom kazne kao jedinicom mere) i koja se odvija u vreme ili neposredno nakon učinjenog dela

Nevidljiva efikasnost rada, koja predstavlja svaki vid preventivnog delovanja Komunalne policije koje ima svoju brojčanu vrednost, dok se njihova materijalna vrednost kao jedinica mere dobija prelaskom iz preventivnog u represivno delovanje, gde je za učinjen prekršaj ili krivično delo određena visina kaznene mere relevantnim zakonima Republike Srbije i odlukama gradova.

Na osnovu gore navedenog, cilj istraživanja je da se kroz sistematski pristup obrade podataka iz arhivske građe prikaže efikasnost rada Komunalne policije prilikom pružanja asistencije u vremenskom periodu od 2014-2019. godine, na primeru usluge koja se pruža gradu, tj. JP Parking servis Zaječar.

Jedan od vidova pomoći gradskim vlastima je pružanje asistencije javnim preduzećima u gradu (Zakon o komunalnoj policiji, Službeni glasnik RS, 2019). Primer pružanja pomoći i rezultati asistencija, obrađeni su u nastavku teksta.

U cilju pružanja usluge - asistencije (Asistencija komunalne policije, podrazumeva pružanje usluge javnim preduzećima, Inspekcijskim službama, Vatrogasnoj službi i Ministarstvu Unutrašnjih Poslova - Uprava policije) kada je prilikom sprovođenja zakonskih procedura došlo do ometanja inspekcijskih radnika iz delokruga komunalnih delatnosti ili pri obavljanju poslova javne bezbednosti. Zahtev za asistenciju Javno preduzeće (inspekcijska služba...) podnosi Komunalnoj policiji najmanje 48 sata pre pružanja asistencije. U zahtevu se navodi razlog i cilj, vreme pružanja asistencije i broj potrebanih komunalnih policajaca. U zavisnosti od kapaciteta i raspoloživih sredstava, načelnik Komunalne policije odobrava ili ne odobrava pružanje asistencije.

Metodologija

Do validnih podataka koji govore o rezultatima rada komunalne policije i pruženim asistencijama Javnom Preduzeću parking servisa grada Zaječara, došlo se ličnim prikupljanjem podataka iz arhive grada Zaječara (osnivača Komunalne policije) i arhive Organizacione jedinice Komunalne policije grada Zaječara.

Prikazani rezultati rada su rezultati trinaest (13) pripadnika komunalne policije i odnose se na pružane asistencije (usluge) Javnom Preduzeću parking servisa, u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine (period od šest godina). Osnovni hipotetički problemi u radu komunalne policije proističe iz njihove kompleksnosti, to jest složenosti i raznovrsnosti poslova koje obavljaju.

Teorijski deo istraživanja baziraće se na primeni više analitičkih i sintetičkih osnovnih metoda saznanja sa težištem na induktivno-deduktivnoj metodi, opštoj metodi analize i sinteze, metodama klasifikacije i generalizacije, a od opštenaučnih i metoda za prikupljanje podataka i komparativnoj metodi.

Kod induktivne metode sistematski će se primenjivati induktivni način zaključivanja, što na osnovu analize pojedinačnih činjenica prikupljenih iz pomenute arhive, a stečenih u radu iskustvom komunalnih policajaca, dovodi do opštih zaključaka. Analiza induktivnog metoda obuhvatiće osnovni element svakog induktivnog rasuđivanja, a to je odnos specifičnog ka opštem.

U ovom istraživačkom radu primenjivaće se deduktivni metod, kao princip izvođenja zaključaka koji polazi od postavljenog cilja istraživanja i kao osnovu koristi poznatu činjenicu (dokumentaciju o radu Komunalne policije), a nedokazane stavove (nevidljiv - materijalni rad Komunalne policije) u odnosu od opštih ka specifičnim rezultatima rada.

Metodom analize rezultati istraživanja razložiće se na sastavne delove, a pojedinačni rezultati dobijeni empirijskim istraživanjem, metodom sinteze biće grupisani u kompleksnije celine, po principu mogućih međusobnih veza i odnosa.

Deskriptivnom statističkom analizom predstaviće se rezultati koji se koriste u daljoj obradi podataka. Rezultati dobijeni obradom podataka, biće iskazani brojčano i kroz određivanje visine procenta, kao i tabelarno.

Mora se naglasiti da zbog validnosti rezultata do kojih se dolazi obradom podataka iz tabele br. 1. uzete su u obzir razlike u iznosima kaznenih mera za određene vremenske periode koje je donela i usvojila Skupština grada Zaječara. (Odluka o javnim parkiralištima na teritoriji grada Zaječara, 2014,2015,2016,2020). Visine novčanih kazni pisanog prekršajnog naloga usvojenih odluka grada, prikazane su i predviđene samo za Fizička lica, i to:

od 2014. do 2016. godine, visina novčanih kazni pisanog prekršajnog naloga, bila je 5 000 dinara, za uplatu u roku od sedam dana 2 500 dinara;

od 2017. do 2019. godine, visina novčane kazne pisanog prekršajnog naloga bila je 8 000 dinara, za uplatu u roku od sedam dana 4 000 dinara;

Nadoknada za podizanje i odlaganje vozila na plac JP parking servisa, bila je:

od 2014. do 2015. godine, naknada za podizanje i prevoz vozila na plac JP Parking servisa bila 4 000 dinara;

od 2016. do 2017. godine bila 6 000 dinara;

od 2018. do 2019. godine bila 8000 dinara;

Nadoknada za postavljanje i skidanje blokade na točku vozila, bila je:

od 2018. do 2019. godine bila je 4 000 dinara;

Pružene asistencije, prikazane u nastavku ovog rada klasifikovane su kao represivno postupanje komunalne policije jer je krajnji rezultat postupanja tj. rada komunalne policije ostvarivanje novčanih materijalnih sredstava – prihoda, koji se ostvaruje na dva načina:

1. Prvi deo postupka i generisanje finansijskih sredstava kroz pomoć koja je materijalno vidljivaipredstavlja rad Komunalne policije, realizuje se na osnovu izdatih prekršajnih naloga, za period od 2014. do 2019. godine, izraženih formulama (Iskazane formule koje se koriste u računarskim operacijama koje slede, sastoje od skraćenica, znakova, brojeva i simbola i objašnjeno je u

„Skraćenice, znakovi, simboli i brojevi“ na kraju rada).

a) Prihod od izdatih prekršajnih naloga prilikom asistencija PrIzPknAs(2014-2019) =(PrIzPknAsg4+PrIzPknAsg5+PrIzPknAsg6+ PrIzPknAsg7+PrIzPknAsg8+PrIzPknAsg9)

b) Prosečan prihod po izdatom prekršajnom nalogu prilikom asistencija

ProsPrIzPknAs(2014-2019) = PrIzPknAs(2014-2019): IzPknAs(2014-2019)

c) Prihod realizovanih prekršajnih naloga prilikom asistencija

PrRePknAs(2014-2019) = PrоsPknAs(2014-2019) x RePknAs(2014-2019)

d) Efikasnost materijalno vidljivog rada u pruženim asistencijama

EfMvidrAs(2014-2019) = (PrRePknAs(2014-2019): PrIzPknAs(2014-2019)) x 100%

 

1. Drugi deo postupanja u ostvarivanju novčanih sredstava putem asistencija koje predstavljaju materijalno nevidljiv rad komunalne policije, realizuju se na osnovu izdatih naloga za podizanje vozila. Realizacija ostvarenih novčanih sredstava u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine, iskazano je putem istih formula u kojima su upotrebljeni skraćeni nazivi i podaci za obradu iz tabele 2:

a) Prihod od izdatih naloga za podizanje vozila prilikom asistencija: PrIznPovAs(2014-2019) = PrIznPovAsg4+PrIznPovAsg5+PrIznPovAsg6+ PrIznPovAsg7+PrIznPovAsg8 +PrIznPovAsg9)

b) Prosečan prihod od podignutih vozila prilikom asistencija:

PrоsPrPovAs(2014-2019) = PrIznPovAs(2014-2019): IznPovAs(2014-2019)

c) Prosečan prihod od podignutih vozila prilikom asistencija:

PrRePovAs(2014-2019) = ProsPrPovAs(2014-2019) x RePovAs(2014-2019)

d) Efikasnost materijalno nevidljivog rada prilikom asistencija:

EfMnevidrAs(2014-2019) = (PrRePovAs(2014-2019): PrIznPovAs(2014-2019)) x 100%

Rezultati rada komunalne policije prikazaće se kroz pružene asistencije – usluge, koje su u tekstu istraživačkog rada predstavljene putem materijalno vidljivog i materijalno nevidljivog rada i kroz Efikasnost materijalnog i nematerijalnog rada komunalne policije, u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine:

Efikasnost rada (EfAs(2014-2019) je predstavljena prosekom matrijalno vidljivog (EfMvidrAs(2014-2019)) i materijalno nevidljivog (EfMnevidrAs(2014-2019)) rada - pruženih asistencija Javnom Preduzeću parking servisa, grada Zaječara.

EfAs(2014-2019) = (EfMvidrAs(2014-2019) + EfMnevidrAs(2014-2019)): 2

 

Rezultati istraživanja

Pružanje asistencije prikazane u nastavku ovog rada, klasifikovane su kao represivno postupanje komunalne policije. Ovakvim načinom postupanja za krajnji rezultat ima ostvarivanje novčanih materijalnih sredstava – prihoda, koji se ostvaruje na dva načina:

1. Izdavanjem prekršajnog naloga (novac se uplaćujena račun Gradske Uprave grada);

2. Izdavanjem naloga za podizanje vozila (novac se upaćuje na račun JP Parking servisa).

Ovakvim pristupom, predstavlja se deo materijalnog i nematerijalnog rada komunalne policije i prikazaće se matematičkom obradom podataka, za grad koji je tema ovog istraživanje. Treba napomenuti da su pužene asistencije u navedenom primeru deo asistencija koje pruža komunalna policije kao uslugu gradskim institucijama, a koje mogu biti i preventivnog karaktera, bez ostvarivanja novčanih sredstava.

1. Prvi deo postupanja koji je materijalno vidljiv, objasniće se postupanjem komunalne policije dolaskom na licu mesta i sprovođenja zakonske procedure. Po dolasku na mesto prekršaja komunalna policija sagledava činjenično stanje i ukoliko je vlasnik vozila prisutan, uručuje mu prektršajni nalog za učinjen prekršaj. Ukoliko vlasnik vozila nije prisutan, a nije ni u blizini vozila koje je u prekršaju, komunalni policajac vrši fotografisanje vozila i piše zapisnik – obaveštenje o zatečenom stanju i ostavlja na vidljivom mestu na vozilu kako bi ga vlasnik vozila po dolasku uočio, a nakon toga piše nalog za stavljanje blokade na točku vozila radnicima JP parking servisa. Radnici JP parking servisa, nakon stavljanja blokade na jednom od točkova, na vratima lepe obaveštenje o prekršaju i broj telefona koji treba vlasnik vozila da pozove. Po pozivu JP parking servisa od strane vlasnika vozila, radnici parking servisa obaveštavaju komunalnu policiju koja piše i uručuje vlasniku vozila prekršajni nalog za učinjen prekršaj. To je vidljivi deo represivnog rada komunalne policije tokom pružanja asistencije i njen materijalni rad tj. materijalno vidljiv rad komunalne policije. Obrada podataka za materijalno vidljiv rad (pružanje asistencije), vršiće se na osnovu podataka o rezultatima rada komunalne policije, predstavljen u tabeli 1.

Tabela 1. Asistencije pružene JP Parking servisu grada Zaječara - Vidljiv materijalni rad za period od 2014 – 2019. godine

Ostvarena novčana sredstava putem asistencija koja su vidljive, a koja su ostvarena na osnovu izdatih prekršajnih naloga za vremenski period od 2014. do 2019. godine, prikazana su putem formula na sledeći način:

а) Prihod od rešenih prekršajnih naloga prilikom asistencija

(PrRePknAs(2014-2019)), u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine:

PrRePknAs(2014-2019) = (PrRePknAsg4+PrRePknAsg5+PrRePknAsg6+ PrRePknAsg7+PrRePknAsg8+PrRePknAsg9)

PrRePknAs(2014-2019)=52000+292000+468000+360000+512000+ 656000)=2540000

PrRePknAs(2014-2019) = 2540000 (dinara)

b) Prosečan prihod po rešenom prekršajnom nalogu prilikom asistencija

(PrоsPrRePknAs(2014-2019)),u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine: PrоsPrRePknAs(2014-2019) = PrRePknAs(2014-2019): RePknAs(2014-2019) PrоsPrRePknAs(2014-2019) = 2540000: 409 = 6210.26

PrоsPrRePknAs(2014-2019) = 6210 (dinara  zaokruženo bez decimala)

c) Očekivan prihod od izdatih prekršajnih naloga prilikom asistencija

(ОPrIzPknAs(2014-2019)), u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine: ОPrIzPknAs(2014-2019) = PrоsPrRePknAs(2014-2019) x IzPknAs(2014-2019) ОPrIzPknAs(2014-2019) = 6210 x 420 = 2608200

ОPrIzPknAs(2014-2019) = 2608200 (dinara)

d) Efikasnost materijalno vidljivog rada prilikom asistencija

(EfMvidrAs(2014-2019)), u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine:

EfMvidrAs(2014-2019)  = (PrRePknAs(2014-2019):  ОPrIzPknAs(2014-2019)) x 100%

EfMvidrAs(2014-2019) = (2540000: 2608200) x 100%

EfMvidrAs(2014-2019) =0.9738 x 100% = 97.38%

EfMvidrAs(2014-2019) = 97.38%  (zaokruženo bez decimala)

1. Drugi deo postupanja koji je materijalno nevidljiv rad komunalne policije, realizuje se nakon pisanja zapisnika i izdavanja naloga JP parking servisu za podizanje i premeštanje vozila na prostor predviđen za odlaganje podignutih vozila, ili stavljanja blokade na točak vozila.

U prvom slučaju, vozilo se po nalogu komunalne policije podiže i premešta na plac istoimenog servisa posebnim specijalizovanim vozilom za te namene. Po dolasku vlasnika vozila na plac preduzeća (kako bi preuzeo vozilo), radnici JP parking servisa zovukomunalnu policiju kako bi uručila vlasniku prekršajni nalog za učinjen prekršaj, dok oni naplaćuju svoju uslugu podizanja i premeštanja vozila, kao i ležarinu. Ova novčana sredstva, lice koje je bilo u prekršaju uplaćuje na račun JP parking servisa.

U drugom slučaju (deo postupka objašnjen je tekstu prvog dela postupanja – u rezultatima istraživanja), radnici JP naplaćuju novčanu kaznu za postavljanje i skidanje blokade na točku vozila. Novčana sredstva za ovaj rad se uplaćuju na račun JP parkin servisa. Ovaj rad komunalne policije nije materijalno vidljiv za Gradsku upravu i Organizaciju komunalne policije (osim izdatih naloga komunalnih policajaca), zato što se novčana materijalna sredstva ne uplaćuju na račun Gradske Uprave. Obrada podataka za ovako materijalno nevidljiv rad komunalne policije, vršiće se na osnovu podataka o rezultatima rada komunalne policije koji su predstavljeni u tabeli 2.

Tabela 2. Asistencije pružene JP Parking servisu grada Zaječara - nevidljiv materijalni rad za period od 2014 – 2019. godine

Obrada podataka u izračunavanju materijalno nevidljivog rada, je u potpunosti ista kao u izračunavanju materijalno vidljivog rada, stim da je broj izdatih naloga za podizanje vozila i broja rešenih podignutih vozila isti (Svaki izdati nalog za podizanje vozila od strane komunalne policije, naplaćuje se od strane radnika JP parking servisa kao započeta radnja transporta, kao što se naplaćuje novčana nadoknada za vozila donesena na plac JP.), to znači da je očekivani prihod isti kao i prihod od realizovanih podignutih vozila i izdatih naloga za podizanje vozila:

IznPovAs(2014-2019) = 420 vozila (Izdat nalog za podizanje vozila) RePovAs(2014-2019) = 420 возила (realizovana podignuta vozila)

IznPovAs(2014-2019) = RepovAs(2014-2019)

Ostvarena novčana sredstava putem asistencija koje su materijalno nevidljiva, a ostvarena na osnovu naloga za podizanje vozila (1.), za vremenski period od 2014. do 2019. godine, prikazana su na sledeći način:

1. Prihod od podignutih vozila prilikom pružanja asistencija

(PrRePovAs(2014-2019)), u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine: PrRePovAs(2014-2019) = PrRePovAsg4+PrRePovAsg5+PrRePovAsg6+ PrRePovAsg7+PrRePovAsg8+PrRePovAsg9)

PrRePovAs(2014-2019) = 252000 +292000+468000+360000+512000+

656000 = 2540000

PrRePovAs(2014-2019) = 2540000 динара

Ostvarena novčana sredstava putem asistencija koje su materijalno nevidljiva, a ostvarena na osnovu naloga za postavljanje blokade na točku vozila (2.), za vremenski period od 2018. do 2019. godine, prikazana su na sledeći način:

2. Prihod od postavljenih blokada na točku vozila prilikom asistencija (PrBloAs(2018-2019)), u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine: PrBloAs(2018-2019) = PrBloAsg8 +PrBloAsg9)

PrBloAs(2018-2019) = 56000 + 116000 = 172000

PrBloAs(2018-2019) =172000 (dinara)

a) Ukupan Prihod od pruženih asistencija - od podignutih vozila i postavljenih blokada na točku vozila (UkPrAs(2014-2019)), u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine:

UkPrAs(2014-2019) = PrRePovAs(2014-2019) + PrBloAs(2018-2019) UkPrAs(2014-2019) = 2540000 + 172000 = 2712000 UkPrAs(2014-2019) = 2712000 (dinara)

b) Prosečan prihod po podignutom vozilu prilikom asistencija (PrоsPrPovAs(2014-2019), u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine: PrоsPrPovAs(2014-2019) = PrRePovAs(2014-2019): RePovAs(2014-2019) PrоsPrPovAs(2014-2019) = 2540000: 420 = 6047.61

PrоsPrPovAs(2014-2019) = 6048 (dinara,zaokruženo bez decimala)

c) Očekivan prihod od izdatih naloga za podizanje vozila prilikom asistencija (OPrIznPovAs(2014-2019)), u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine, isti je kao i ostvaren prihod rešenih podignutih vozila (PrRePovAs(2014-2019)):

OPrIznPovAs(2014-2019) = PrRePovAs(2014-2019) 2540000 = 2540000 (dinara)

d) Efikasnost materijalno nevidljivog rada prilikom pasistencija

(EfMnevidrAs), u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine: EfMnevidrAs(2014-2019) = (RePovAs(2014-2019): IznPovAs(2014-2019)) x 100% EfMnevidrAs(2014-2019) = (420: 420) x 100

EfMnevidrAs(2014-2019) = 1 x 100 = 100

EfMnevidrAs(2014-2019)= 100%

Efikasnost materijalno nevidljivog rada je stoprocentna (100%), što dokazuje potpunu efikasnost pri pružanju asistencije koju pruža komunalna policija, što se može podvesti pod represivne radnje Komunalne policije.

Ukupan prihod prikazanih rezultata rada komunalne policije, koji je prikazan kroz pružanje usluge (asistencije) predstavljene u tekstu istraživačkog rada, dobiće se sinergijom ostvarenih rezultata rada (prihoda), vidljivih materijalnih i nevidljivih materijalnih novčanih sredstava, tabela 3.

Tabela 3. Ukupan prihod od pruženih asistencija JP Parking servisu

U Tabeli 3., prikazan je Ukupani prihod ostvaren prilikom pružanja asistencija i iznosio je 5252000 dinara, u vremenskom periodu od 2014. do 2019. godine.

Efikasnost pruženih asistencija (EfAs(2014-2019)) JP parking servisu, u vremeskom periodu od 2014. do 2019. godine, predstavljeno je prosekom materijalno vidljive i materijalno nevidljive vrednosti rada:

EfAs(2014-2019) = (EfMvidrAs(2014-2019) + EfMnevidrAs(2014-2019)): 2 EfAs(2014-2019) = (97.38% + 100%): 2

EfAs(2014-2019) = 197.38%: 2 = 98.69%

EfAs(2014-2019) = 98.69%

Iz priloženih rezultata dobija se Efikasnost pruženih asistencija u visini od 98.69%, što predstavlja izuzetno efikasan rad komunalne policije u pružanju asistencije (pomoći) Javnom Preduzeću Parking servisa u Zaječaru, Republika Srbija.

Diskusija i zaključak

Dobijeni rezultati sprovedenog istraživanja u navedenom prikazu slučaja, u periodu od 2014. do 2019. godine, ističu 2014. godinu kao najefikasniju godinu po rešenim prekršajnim nalozima (materijalno vidljiv rad), sa 100% efikasnim radom. Efikasnost u 2015. godini iznosila je 98,63%, u 2016. godini 98,71%, u 2017. godini 95%, u 2018. godini 93,75%, dok je u 2019. godini iznosila 97,56%. Prosečna efikasnost za period od 2014. do 2019. godine iznosila je 98,69% uz prihod od 5252000 dinara.

Rezultati pokazuju da je najefikasnija godina po ostvarenim finansijskim sredstvima bila 2019. godina, kada je ostvaren prihod od 772.000 dinara. Na ovako visoku efikasnost materijalno vidljivog rada (ostvarena finansijska sredstva) u 2019. godini najviše je uticala visina kazni za isti učinjeni prekršaj, kao i smanjen broj komunalnih policajaca, tako da je prosečno ostvaren prihod po jednom komunalnom policajcu za 2019. godinu iznosio oko 96500 dinara dok je u 2014. godini iznosio samo 19385 dinara. Ovako mali prihod u 2014. godini pripisuje se učestalijem preventivnom delovanju na terenu i ranom razvoju

Ovako postavljena metodološka metoda istraživanja Komunalne policije grada Zaječara može se primeniti na iste ili slične organizacione strukture koje imaju radnike sa statusom službenog lica i policijskih ovlašćenja, ili deo policijskih ovlašćenja.

Sagledavanje efikasnosti kao materijalno vidljivog rada i materijalno nevidljivog rada, način je i metod detaljnog i preciznog utvrđivanja efikasnosti rada komunalnih policajaca, kroz sveobuhvatnu analizu i sagledavanje svih postignutih rezultata i radnji tokom rada komunalnih službi. Policija.

 

Skraćenice, simboli, znakovi i brojevi

As – asistencija; Blo – blokada; Ef – efikasnost; Iz – izdato; Izn - izdat nalog; Uk  ukupno; JP - javno preduzeće; M  materijalno; vidr - vidljiv rad; nevidr- nevidljiv rad; O – očekivano; Pr – prihod;Pkn - prekršajni nalog; Pov - podignuto vozilo; Pros - prosek; Re - realizovano; g4 - predstavlja 2014. godinu; g5 - predstavlja 2015. godinu; g6 - predstavlja 2016. godinu; g7 - predstavlja 2017. godinu; g8 - redstavlja 2018. godinu;g9 - predstavlja 2019. godinu; (2014-2019) - period od 2014. do 2019. godine.

References

1.Allen, A. (2021). Are campus police ‘real’police? Students’ perceptions of campus versus municipal police. The Police Journal, 94(2), 102-121.
2.Benito, B., Martínez-Córdoba, P. J., & Guillamón, M. D. (2021). Measurement and determinants of efficiency in the municipal police service. Evaluation and Program Planning, 85, 101904.
3.Crepelle, A., Fegley, T., Murtazashvili, I., & Murtazashvili, J. B. (2022). Community policing on American Indian reservations: a preliminary investigation. Journal of Institutional Economics, 1-18.
4.Decision on Communal Order on the territory of the city of Zajecar, Official Gazette of the City of Zajecar, No. 52/20.
5.Decision on Public Parking, “Official Gazette of the city of Zajecar”, No. 15/14, 23/14 and 23/14 - other decision, 38/14, 30/15, 1/16 and 21/16.
6.Decision on Public Parking, Official Gazette of the city of Zajecar, No. 7/17.
7.Donnelly, D. (2013). Municipal policing in the European Union: Comparative perspectives. Palgrave Macmillan.
8.Harmon, R., & Harman-Heath, S. (2022). The Future of Police Reform. In Handbook of Issues in Criminal Justice Reform in the United States (pp. 97- 110). Springer, Cham.
9.Janjuš, Z., Pavlović, S., & Jeličić, I. (2017). Doprinos komunalne policije zaštiti životne sredine. Zbornik Međunarodnog kongresa o procesnoj industriji–Procesing, 30(1), 245-250.
10.Julseth, J., Ruiz, J., & Hummer, D. (2011). Municipal police officer job satisfaction in Pennsylvania: a study of organisational development in small police departments. International Journal of Police Science & Management, 13(3), 243-254.
11.Kešetović, Ž., & Milosavljević, B. (2016). Municipal police in the republic of Serbia. Criminal Justice and Security in Central and Eastern Europe, 351(352), 50.
12.Kostic, Z., & Milojevic, M. (1996). Company Economics. Institute of Economics and Finance, Belgrade.
13.Law on Communal Police, Official Gazette of RS, No. 49/2019-23.
14.Manić, A., Trandafilović, I., & Radonjić, A. (2017). Research of the attitudes of service users about Communal Police and the paradigm of its economic profitability. Energy, economics, ecology – Journal of the Association of Power Engineers, 3-4, 60-67.
15.Milosavljevic, B. (2010). Manual for professional training and exams of Communal Police Officers. Ministry of Public Administration and Local Self-Government, Belgrade, 13-14.
16.Pilipović, V. (2011). Uloga policije i komunalne policije u ostvarivanju lokalne bezbednosti u Srbiji. Civitas, 1(01), 180-190.
17.Soltes, V., Kubas, J., Velas, A., & Michalík, D. (2021). Occupational Safety of Municipal Police Officers: Assessing the Vulnerability and Riskiness of Police Officers’ Work. International journal of environmental research and public health, 18(11), 5605.
18.Stojanović, B., & Kostić, M. (2013). Competition policy and the impact of market structure on companies' profitability. Ekonomika preduzeća, 61(5-6), 325-338.
19.Sytsma, V. A., & Laming, E. (2019). Exploring barriers to researching the economics of municipal policing. Canadian Journal of Criminology and Criminal Justice, 61(1), 15-40.
20.Zivkovic, M., Ilić, S., & Bevanda, V. (2014). Business Economics, seventh amended edition, Megatrend University, Belgrade, 2014, pp. 235-240.
21.Кekić, D., Milenković, М. (2016). Raznolikosti i asimetrije komunalne policije u Republici Srbiji. Conference European integration: justice, freedom and security, 181-182.

PDF Version

Authors

Aleksandar Manić

Darjan Karabašević

Srđan Novaković

Keywords

Communal police Assistance Service Materijal efficiency immaterial efficiency

🛡️ Licence and usage rights

This work is published under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).


Authors retain copyright over their work.


Use, distribution, and adaptation of the work, including commercial use, is permitted with clear attribution to the original author and source.

Interested in Similar Research?

Browse All Articles and Journals